Vadertaal - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van waarwasek - WaarBenJij.nu Vadertaal - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van waarwasek - WaarBenJij.nu

Vadertaal

Door: waarwasek

Blijf op de hoogte en volg

03 Maart 2012 | Verenigde Staten, Boston

“Djoet? Koed? Wout? Wait how do you say that again?” We zouden kunnen concluderen dat ik geen juf moet worden (carrière switch!), maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan mijn publiek. Na 7 maanden van mijn aanwezigheid genoten te hebben kunnen mijn teamgenoten mijn vraag hoe het met ze gaat nog steeds niet beantwoorden. Amerika struggeld nog behoorlijk met het mooie Hollands, terwijl ik met gemak 26 bladzijde academisch vol klets in mijn nieuwe taal.

Oké, misschien is het niet helemaal eerlijk om deze appel en peer met elkaar te vergelijken. Zij kenden niets Nederlands terwijl ik voordat hier kwam al een letter of twee in het Engels sprak. Ondanks mijn voorsprong was het wel heel fijn dat mijn tutor de eerste paar keer in het groen zijn aanwijzingen gaf; mijn eerste papers kwamen er daardoor uit te zien als een heel vrolijk grasveld waar ik best een beetje door heen had willen huppelen. Angstig dat ze me hier zo crazy as a door zouden vinden en dat ik for pole had gestond, heb ik dat toch maar niet gedaan..

In mijn vadertaal schrijf ik nu vlotter dan vlot en lees ik boeken die eigenlijk te dik zijn om een wiebelende tafel mee recht te zetten. Ik heb wel eens gehoord dat het 5 tot 7 jaar duurt voordat je een andere taal goed beheerst; maar na 8 maanden praat, denk en droom ik in het Engels, ik zeg like om de drie woorden en ook mijn accent word steeds Amerikaanser.

Waar ik nog mee struggle? Nou, smsen is hier een vak apart, berichtjes zijn kort en lomp (‘whats up’). Je hoort een berichtje te eindigen met kussen en knuffels, wat er in teksttaal uitziet als: xoxoxo. Ik moest me vandaag nog het verschil laten uitleggen tussen hungover en hangover, maar dat begrijpen deed na een topavond nog teveel pijn aan mijn hoofd. En ik trapte mezelf er op dat ik in mijn laatste midterm van vermoeidheid alle ‘the’ ongemerkt als ‘de’ had geschreven.

Ondanks dat, heb ik deze week met mijn hoge gemiddelde wel mooi een academische nerden prijs binnen gesleept. Pas maar op: Ik kom straks volledig vloeiend in het Nengels thuis!

Liefs,

Maike

p.s. Ik ga me nu een week in California omringen met Nieuw-zeelanders: het is springbreak: zon, zee, en San Diego!



  • 03 Maart 2012 - 19:11

    Marij:

    Maiki!!!

    San Diego, my hometown in 1999......wauw oldschool ;) wat gaaf het is daar zo mooi, geniet ervan, vooral pacific beach (pb) en coronado beach (perfect surf spot)!! Eigenlijk is alles gaaf daar, ik was toen alleen niet 21.... Haha
    X marij

  • 03 Maart 2012 - 21:12

    Wencke:

    Maikieee, lekker bezig dus! Je hebt in het Engels toch geen d's, t's en dt's ??? Dat scheelt weer, lijkt me. Maar de rest lijkt me moeilijk genoeg.
    Wij zijn net terug gekomen uit Italie. Heerlijk gehad en we zijn nog heel! Morgen Rammstein... :-) Ik mail je maandag of/hoe ik het overleefd heb.
    xxxx

  • 04 Maart 2012 - 09:56

    Paula:

    Hi Maike,
    Je kunt diverse switches maken, want je leest lekker weg; misschien toch eens informeren bij tijdschrift of krant voor een job!!?? Belangrijk is dat je er van geniet en zo te lezen is daar niets mis mee. Doe dat ook in San Diego en laat het ons weten.
    Groeten uit Emmeloord

  • 04 Maart 2012 - 11:00

    Bob:

    Heeel leuk. Maiki!
    Maar als ik eerlijk ben weet ik het verschil tussen hangover and hungover ook niet! :-)
    Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Boston

Actief sinds 28 Sept. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 25164

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 18 September 2014

Hockeyen in Australie

08 Oktober 2013 - 20 December 2013

Hockeyen in Spanje

18 Juli 2011 - 01 Augustus 2012

Studenten en hockeyen in Amerika

10 November 2010 - 01 Januari 2011

ontwikkelingswerker in Zuid-Afrika

Landen bezocht: