Zomerkamp! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van waarwasek - WaarBenJij.nu Zomerkamp! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van waarwasek - WaarBenJij.nu

Zomerkamp!

Door: waarwasek

Blijf op de hoogte en volg

10 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Saobona moleveni nenjani? (Hallo hoe gaat het?)

100 kinderen, 15 begeleiders, 4 dagen in een prachtige omgeving (75 km boven CT). We zijn nu 28 uur op pad en 'Im looking my eyes out'.

Ik dacht ervaring te hebben in het werken op zomerkampen. Maar ik vergat daarbij dat dat kampen waren voor probleemloze, kansrijke, kinderen van de wereld. Tuurlijk verbaasde ik me erover dat ze in Amerika geen idee hadden waar Nederland op de wereldbol ligt. Maar dat is echt niets in vergelijking met de momenten dat ik hier mijn ogen uitkijk.

De kinders zijn tussen de 13 en 17 jaar oud komt uit de townships (Guguleta, Kayelitsha, Crossroads en Manenberg) van CT en horen bij de kansrijkere want ze gaan naar school, volgen een afterschool program van de ABF, hebben een tas om wat kleren in te stoppen en hun ouders hebben een klein bedrag (20 rand = 2euro) voor hen over om ze 4 dagen op kamp te sturen.

Zomerkamp is er om de kinderen in een kindvriendelijke omgeving te plaatsen. Geen gangs, geen drugs of geweld, wel 4 keer per dag eten en een mooie omgeving.

Ze hebben allemaal een eigen bed maar gewend om met elkaar in bed te liggen kruipen ze snachts bij elkaar. Niet gewend om onder een douche te staan vullen ze de wasbak en wassen ze zich met washandjes. Ik moet ze uitleggen dat je er ook onder kunt staan.
Veel zijn nog nooit hun township uit geweest laat staan dat ze ooit gezwommen hebben. Op zijn afrikaans krijg ik van de begeleiding de taak om mee te gaan naar de rivier. Als een echte Pamela red ik het ene kind na de ander, zwemmen kunnen ze niet en 3 verdrinken er bijna (waar is mijn David?)
Een jongen wil alleen pootje baden, want: ik ben tweeling en heb geen geld. Huh? Dus? Wat? Bij navraag blijkt dat je als je tweeling bent een zilveren muntje in het water moet gooien anders loopt het verkeerd met je af.

Nog zo'n sterk staaltje bijgeloof is een meisje dat rondbazuind dat er een Holy Spirit tot haar was gekomen en dat er slechte mensen zijn die het kamp verkeerd laten aflopen. En zoals dat hier in Afrika gaat, Holy Spirit's moet je serieus nemen. Dus vind ik mezelf terug in een grote cirkel al biddend tot Jezus om zijn licht op ons te werpen.

De slechte mensen waar het meisje op doelde zijn de kleurlingen. Dit is het eerste kamp ooit waar niet alleen zwarte Xhosa sprekende kinderen uit Gugu, Cross en Kaye met elkaar worden gemengd maar ook de gekleurde, afrikaans sprekende kinderen uit Manenberg. De apartheid leeft nog sterk en heeft een ectra dimensie. Het is niet alleen zwart tegenover wit maar ook tegenover gekleurd. De grap is dat het mij de eerste dag nog niet eens was opgevallen, het waren voor mij echt gewoon kinderen.

Op World Aids Day, 1 december, een waterballonengevecht gehouden met 300 condooms. Met als educatief slot: This was probably the first time you had a condom in your hand and you had fun with it so enjoy the next time :)

Na 4 dagen is het goed gelukt de kinderen te mengen, toppunt hiervan is een Manenberg kind dat een Xhosa song 'Siabonga'(wij danken u) zingt. Wederom moeilijk om afscheid te nemen, iedereen in Afrika noemt je Sister dus ik heb er een heleboel broertjes en zusjes bij die zoveel vragen aan mij hebben: Why does the sun lighten your hair but darks your skin?

Maar nu ' Difuna Uku Lala' (Ik wil slapen). Volgende week weer op kamp.

Liefs,
Maike

  • 10 December 2010 - 17:21

    Mama:

    Wat een leuke vraag: over je huid en je haren. Wat maak je veel mee, en dan bedoel ik niet je omkoopschandaal bij de apotheek. Je kunt die kinderen niet fysiek meenemen, maar ik weet zeker dat je ze in je hart voor altijd meeneemt.
    Leuke Sinterklaas gehad? Hier gaan de hardwerkende leraren en leerlingen nog een week naar school en dan... twee weken vakantie! Er ligt al een pakje voor je op de grond bij de open haard: de kerstboom moet er nog bij gezet worden. Het is hier gaan dooien, alle moois is weg. Jammer hoor, ik verheugde me op een lange winter. Maar goed, die begint gelukkig pas de 21e, dus er is nog hoop!
    kus,
    mama

  • 11 December 2010 - 08:47

    Sandra:

    Intens he, al die dingen die je meemaakt op zo'n reis? Klinkt wel alsof je heel veel bagage mee terug neemt. Geniet er nog even van schat, en dan willen we je we hier terug :).
    kus!

  • 11 December 2010 - 11:31

    Marijke:

    Maiki de wereldreiziger!

    Ik ziet het al ze komt terug met 20 kindjes "zusjes" en "broertjes" in haar koffer, zwaar gelovig en in een rood badpak en bodyboardje, ik verheug me nu al ;)

    Mail je weer :)XXX

  • 12 December 2010 - 19:01

    Aafke:

    heey maike!

    echt super wat je allemaal meemaakt. ik kan me ook voorstellen dat het nog zo nieuw en leuk is dat je nog helemaal niet terug wil. geniet er superveel van! en blijf je verbazen over al die kinderen, en blijf het ook opschrijven, dan kan ik me ook verbazen! en weet je al hoe je kerst gaat vieren?

    liefs aafke

  • 13 December 2010 - 16:18

    Reintje:

    Ik verheug me al weer op jouw volgende verslag! Wat leuk om te lezen! Ontroerend ook, bijv. die vraag over de werking van de zon en de tekst op de onderkant van het bonnetje.
    Blijf genieten samen met de kids van het prachtige Zuid-Afrika!
    Tot de volgende keer, knuffel, Reintje

  • 16 December 2010 - 12:00

    Catie:

    Dag Maaike!

    Onverstelbaar wat je daar allemaal mee maakt... Iemand anders zei het al: bundelen die hap! Het zou een hele mooie miniatuur boek zijn voor anderen die geen benul hebben van hoe het kan zijn (good and bad).

    Tot snel op de HvA!

  • 16 December 2010 - 16:55

    Annelies:

    Hoi Maike,

    Met de drukke decembermaand had ik even tijd niet je reisverslagen te lezen. Leuk om iedere keer weer te lezen wat je allemaal beleefd. Echt te leuke stukjes schrijf je iedere keer weer. Geniet van je laatste weken daar, en fijne kerst! Hij gaat hier nu misschien echt weer eens white cristmas worden. Het is een ding zeker, bij jou zeer zeker niet.

    x Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 28 Sept. 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 25175

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 18 September 2014

Hockeyen in Australie

08 Oktober 2013 - 20 December 2013

Hockeyen in Spanje

18 Juli 2011 - 01 Augustus 2012

Studenten en hockeyen in Amerika

10 November 2010 - 01 Januari 2011

ontwikkelingswerker in Zuid-Afrika

Landen bezocht: